måndag 21 juli 2008

Löparmiljö?















Löpningen i onsdags och torsdags satte alltså sina spår i höften. Så därför; efter ett par dagars vilande och strechande samt lite bålstärkande övningar har nu turen kommit till min debut som djupvattenlöpare! Enligt en tråd på jogg.se är DVL ett skonsamt sätt att rehab-träna på. Tack för tipset, Janne W!
Badet var nästan tomt när jag kom, kanske på grund av alla mörka moln som tornade upp på himlen - men också på grund av för höga entréavgifter? Fick låna en väst på badet, och sedan var det bara att sätta igång. I 20 minuter "sprang" jag, inte längre än så, eftersom jag ville känna hur kroppen/höften skulle reagera. I takt med att tekniken infann sig, ökade faktiskt pulsen mer än vad jag trodde att den skulle göra. Lite bedrägligt, det här att man inte svettas när man omges av vatten, det tar bort en del av känslan av att vara trött.

Betyg på DVL efter ett första försök: Helt klart ett attraktivt alternativ när man måste söka skonsamma sätt att träna på. Känns ok i höften så här några timmar efteråt, och även om jag inte har riktigt samma upplevelse av att ha tränat som efter ett löppass, är det väldigt mycket bättre än att inte ha gjort något alls.

1 kommentar:

Malin sa...

Spännande med vattenlöpning, nu är det bara cykling kvar så kan du bli en bra mittvaltriathlet :)

/malin