onsdag 30 juli 2008

Ska vi byta djur med varandra?


Löpning i skog och mark inbjuder onekligen till att man förr eller senare springer på något djur bortsett från de vanligaste fåglarna eller grannens katt. En vän till min gode vän C tog sig nyligen en tur i Hagaparken och kände hur det helt plötsligt flaxade till bakom hennes rygg, för att strax upptäcka att en vitkindad gås (se bild) hade bitit sig tag i hennes luvtröja och den vägrade släppa. Där ligger man i lä i fråga om djurupplevelser (det närmsta jag kommer är en trollslända innanför löparlinnet). Trots x antal rundor i Järva naturreservat har jag inte sett något mer upphetsande än en hackspett samt x antal kor. I Basel såg vi stork när vi sprang genom en djurpark, jag slapp björnen norröver, skymtade ej heller någon ren under löpturerna. Men för dryga två veckor sedan under en långtur med A så såg vi en ripa här i Solna. Detta verkade mycket osannolikt, googlade, slog i diverse fågelböcker, konsulterade en vän som är ornitolog och kom fram till att det kan inte varit något annat än just en ripa. Kanske skulle nästa nörderi efter löpning bli fåglar? Nu är jag på helspänn under varje löptur och undrar vad nästa djur ska bli. Om jag nu inte får se några nya djur så kanske man kan byta djurupplevelser? Jag har ju som sagt hackspett, ripa och stork att erbjuda.

I fråga om löpning så har förkylningen inte släppt. Även där är jag på helspänn, när ska halsontet släppa, när är jag snyt och snorfri?

Inga kommentarer: