onsdag 10 december 2008

En kväll på badhuset


Eftersom jag har bestämt mig för att vara allround i min träning bredvid löpningen blev det 40 längder bröstsim i badhusets bassäng i går. 1000 meter. 1 km. Lite mer än 30 minuter. Jag blev trött i axlarna. Betyder det att jag tränade dem? I resten av kroppen kändes noll och ingenting.

När jag var barn fanns inte mycket som jag tyckte sämre om än simundervisningen i skolans regi. Buss till badhuset, byta om, tvingas ner i det kalla vattnet, simma, simma, dykträning (alla kan försöka!), in i duschen, på med kläder på halvblöt kropp, strumpbyxor som snodde sig och alltid något som blev glömt. Varför skulle vattnet vara så kallt? Varför hade just jag glasögon som immade igen eller stänktes ner så att jag inte såg? Och vem kom på att alla skulle lära sig att dyka? Det gjorde inte jag. Kan fortfarande inte. Och jag är fortfarande lite rädd för badhuspersonalen, ända sedan den gången då jag försökte köpa ett simborgarmärke utan att ha simmat 200 meter. Lögnen lyste i pannan på mig, och den bastanta tanten vägrade att låta mig köpa ett märke om hon inte fick se mig simma. Jag skämdes över min lögn ända tills jag långt senare som vuxen lärde mig, att om man är nio år kan det vara svårt att skilja på vad man har gjort och vad man tänkte att man skulle göra. Värre om jag som vuxen skulle försöka fuska till mig ett simborgarmärke. Eller om ni kommer på mig med att försöka gena bort några km på nästa års Göteborgsvarv för att komma i mål under två timmar. Då är det allvarligt. Nioåringen tänkte verkligen att hon skulle simma, men så...

Badhusbesök är fortfarande inte riktigt min grej. Men bättre nu än då. Och har inte vattnet blivit varmare i bassängerna?

Dagens löpning blev ett 5 km pass i snöglopp, mörker och halka här och var. Tog tiden och klockan stannade på 28:15, det vill säga 5:38 per km. Helt ok.

ps: en undran med anledning av min come-back i badhuset: Raka sig, ok - men var som helst (på kroppen) var som helst (i de gemensamma duscharna)?

6 kommentarer:

Anonym sa...

hahahaha, omg vilken hög igenkänningsfaktor!!!

Jag skulle ta något simmärke där man skulle dyka ner och ta upp en ring på botten, men jag fiskade upp den med foten och försökte förgäves övertala min simlärare att jag "klarat provet" på rätt sätt.
Herregud, människan stod ju på bassängkanten och hade fullt span på hur jag tog den med foten.

Anonym sa...

ps: vattnet har definitivt blivit varmare!!!

Cecilia sa...

funrun: det är skönt att vara två som vet hur de var :)
att vattnet känns varmare - kan det bero på tillkomst av underhudsfett? som barn tror jag aldrig jag kom upp i ett bmi på 16, spelade ingen roll om jag så drack vispgrädde. nej, vi säger att det har blivit varmare. badtanterna är snällare nu.

Malin sa...

Jag har inte heller någonsin tagit ett simmärke. jag undrar vad de skulle säga på badhuset om jag dök upp och sa att jag skulle vilja prova för baddaren? :)

Malin sa...

Man kanske kan ta några löparmärken i stället?

Cecilia sa...

malin: Testa Baddaren! Visst får man den om man kan plaska? Översatt till löpning - 25 meter. Värsta Alla kan-grejen!