torsdag 4 december 2008

Språkrådets Frågelåda!

En riktig vän när man behöver den som mest, denna Frågelåda! Att den är det när man sitter och filar på en artikel eller utredning det vet jag sedan länge - men nu behövs den även här. Jag läste Malins undran angående spinning: Hur ska man säga - jag har varit och...???

Ja, hur ska vi säga, efter våra spinningpass. Så här säger man på Språkrådet:

Fråga: Hur tycker ni man ska göra om man vill använda spinna till spinning (som motion). Hur böjs det?
Svar: Eftersom det redan finns ett verb spinna med stark böjning (spinna, spann, spunnit), så är det naturligt att använda den böjningen vid den nya betydelsen. Det finns belägg på svag böjning (spinna, spinnade, spinnat). Detta är inte så konstigt, eftersom nybildade verb brukar böjas så. Bäst är dock att böja spinna på samma sätt i alla betydelser och inte skilja ut denna betydelse av verbet spinna från de andra.

"Jag har varit och spunnit i dag." Kan bli komplicerat om man är bland får och kardor och sånt. "Jag har spinnat i dag." Tja, kanske inte läge för missförstånd, utan mest obegripligt. Vad säger ni, som går på spinning (väljer jag, för säkerhets skull)?

Nu ska jag fundera på träningsupplägg. Ska kolla Malins tips.

5 kommentarer:

Linn sa...

funkar inte "cyklat"?

Cecilia sa...

Cykla - det är sånt jag gör för att komma till spinningen :)

Malin sa...

Jag föredrar den starka böjningen, de verbböjningarna låter helt enkelt lite mer och tuffare. Tack för svaret!

Löpning & Livet sa...

Jag säger cyklat (det heter inte spinning på mitt gym/jobb) men annars hade jag nog sagt spinnat..

Anonym sa...

Spunnit! Fast på den tiden jag spann (!) sa jag att jag varit på spinning.