måndag 9 februari 2009

Från maffe till intensiv styrka

Som tidigare skrivits så sprang jag i går, men med strikta förhållningsorder från sjukgymnasten. Det fick inte vara så långt att foten kunde överbelastas och det fick inte heller vara för snabbt så att det blev ett för stumt nedslag med foten. Så jag maffade i en kvart och såg till att varje steg blev ett fint rullande över hela fotbladet, inga stela steg där inte. Kände av lite ömmande i foten under löpturen. Idag har jag också känt lite till och från men inte alls så att jag haltar, vilket varit fallet då jag tidigare provat på att springa sedan november. Nu går det framåt med andra ord, kanske kan det bli en maffehalvtimme snart.

En kvart håller ingen i form så det blev också 50 minuters intensiv styrka. Jag var inte på latsidan och såg till att nyttja varje minut genom i vilan mellan två reps på en övning helt enkelt köra en annan övning. Jag testade också två nya varianter på utfall, en med 10 kg vikter och en där man har den främre foten på en bosuboll. Utöver det vanliga programmet lade jag också till ytterligare en övning för triceps. Allt detta har i dag resulterat i massor av träningsvärk, det var ett tag sedan sist.

Det är spännande att styrketräna. Jag märker att kroppen blir starkare på ett nytt sätt. Jag gör säkert inte milen på 50 längre (men dit och under ska jag i sommar) men jag känner mig starkare, får bättre hållning och lär mig ständigt nytt om hur min kropp fungerar. Det kan inte vara dåligt för löpsteget.

Inga kommentarer: