måndag 16 februari 2009

Träning och musik

Även i går lyckades jag norpa åt mig en återbudsplats på spinning. Det verkar vara det som är melodin, att hoppas på andras förhinder för träning. Kom lite tidigt till Friskis så jag värmde upp med styrka för överkropp under 20 minuter och körde något snabbprogram för axlar och triceps.

Det intressanta med spinning är två saker:

1. Man konditionstränar i takt till musik. Till en början kändes det som löpare lite konstigt, men nu har jag fått in det rätta höftgunget och känner hur takten motiverar till att ta i lite extra.
2. Det finns inget som heter lågintensivt i spinningen.

Dessa två konstaterande leder till att det måste vara bra musik på passen för att man ska tycka det är kul. Jag är inte typen som gillar techno och overloopad dance music. Nej ge mig Miss Li, Rammstein, lite skön indie eller låtar som finns i min mors vinylsamling från 70-talet. Jag vill ha en igenkänningsafaktor för att det ska peppa. Om detta nu uppfylls så är jag rejält trött efter ett pass, har ofta tunga ben, en härligt röd ansiktsfärg och ett flås som heter duga. Igår var det igenkänninsfaktor på musiken till en början, trist musik i mitten och galna arabiska trummor mot slutet. Och som jag var trött...jeesus. Mer sånt och mitt förlorade flås är på tillbakagång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

låter farligt med spinning....

Malin sa...

Joru...det gäller att komma in i det. Men är långt i från lika roligt som löpning.