fredag 2 januari 2009

Men hallå - hur mycket stryk kan man ta av löpning?

Jag red när jag var barn och tonåring. Så gott som varenda dag, i flera år. Tre gånger skadade jag mig, ordentligt. Jag vet precis när det hände:
1) när jag hoppade
2) när jag hoppade
3) när Banjo Boy stegrade sig, gick runt och jag hamnade underst.

Jag:
1) bröt armen
2) bröt armen
3) spräckte hakan och tejpade ihop den själv, eftersom jag var ensam i stallet när det hände.
Rejäla skador som jag kan klocka; hände det.

Malins brutna arm tidigare i år är av den sorten som mina ridskador (och den bröt hon ju faktiskt inte under en löptur, utan på väg till/från tunnelbanan, gående). Resten av alla våra skador (inte så få!) har uppstått utan någon som helst dramatik. Man reser sig upp efter en stunds avslappning på Friskis&Svettis (där man ju också springer, lite i alla fall) - och kan inte stödja på foten. Man är ute och småspringer en kortis - och det säger AJ! i en annan fot. Man får ont i sitt bäcken. Man sover i en för hård säng efter en en mil i långsam mak och då skriker det i höften (jag börjar tro att jag är släkt med prinsessan på ärten i rakt nedstigande led). Det är inte händelser som någon redigerare skulle göra en bra etta på, inte ens på Aftonbladet eller Expressen.

Läser man på lite olika bloggar så inser man att det är många som blir skadade på det här lite odramatiska sättet under sin löpträning. Man får ont i sin sätesmuskel. Man får löparknä. Benhinnorna värker. På Jogg.se finns det 769 ämnen under rubriken Skador, Sjukdom & Rehab. Rubriken Träning (avancerad) samlar bara 305 rubriker. Är det inte något som inte stämmer??? Vad gör vi för fel? Vad gör JAG för fel?

Jossans träningsblogg är ett lysande undantag. Här beskrivs en utveckling som går i takt med kroppens förmåga. Det går inte snabbast, men det går stadigt framåt. Utan skador. Det måste väl vara det som räknas - i längden?

Funrun ställde häromdagen en fråga på sin blogg: Vad ska du göra under året? Jag har tänkt ut mitt svar, gällande löpningen:
- jag ska rehabilitera min vänstersida
- jag ska springa milen på 55 minuter
- jag ska springa halvmaran i tempot 6 min per km och må bra, allt som eventuellt blir snabbare än så är GULDMEDALJ
- jag ska springa längre än jag har gjort någonsin.

Bara jag slipper snyta mig ska jag sätta igång. Hur många dagar varar en förkylning? Jag brukar aldrig vara sjuk. Ok, rehab startar jag med redan nu.

8 kommentarer:

Anonym sa...

jag har inte heller varit skadad på så sätt som ni båda varit, men så är jag ju en långsam jävel också. Särskilt nu med maffe... Jag tar mig knappt framåt, men jag verkar kunna springa väldigt mycket (kvalitativ kvantitet). Det är som att Maffe masserar och återhämtar samtidigt som han bygger upp mig. Jag tror inte att 10 km per dag skulle vara ngt problem med lågpulsträning...

Jossan är ett perfekt exempel... Hon har inte heller bråttom - och lever skadefritt. Det är imponerande att hon inte "går på" farthetsen som jag ibland kan känna vibbar av från IF Linnea.

98% av alla som jag vet, som sätter upp mål som innehåller ordet "snabbare" (okej, grov generaliserng) har blivit skadade, snarare förr än senare.

Spring så långt du kan Cecilia, det tycker jag låter som ett skönt mål.

Hoppas höften blir bra snart och ger fan i att bråka med dig mer.

Malin sa...

Ett bra inlägg såhär i början av året. Jag tror att jag på Funruns fråga helt enklet svarar att jag vill sätta personbästa i att vara skad- och sjukfri. Vi får ta och läsa den där boken jag tipsade om för ett tag sedan.

Cecilia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cecilia sa...

Funrun: Tack för goda råd, jag tror på dem. Men milen på 55 minuter - efter fyra år??? Jag skulle så gärna vilja kunna!!! Sen är det långt och länge som gäller, absolut! Och Maffe, jag är med. Ska bara snyta mig färdigt först.

Malin: Skadefri - absolut! Jag lägger till det målet. Har du nån pulsklocka?

Anonym sa...

Tänk om det bor världens bästa ultralöperska inom dig, som du håller undan pga din jakt på 55 min? ;)
Låt ultracecilia blomma, i sakta mak! :D

Malin sa...

Jo jag kan låna A:s pulsklocka om jag vill... har testat några gånger. men jag får nog öva lite om jag ska ha den så att man inte blir stressad av att kolla på klockan hela tiden

Cecilia sa...

Funrun: Jag ska sova på saken...

Malin: Räcker det inte att slå av på farten om den piper???

Malin sa...

Jo det gör den.. men eftersom jag var så ovan att hålla lite lägre tempo så blev jag stressad av pipet samt att jag hela tiden skulle tänka på att sakta ner. Men det är nog en vanesak, om man gör det ett par gånger så ska det nog gå bättre:)