söndag 18 januari 2009

Stretchar du rätt?

Vi tar det från början: Det finns de som aldrig stretchar - och som sällan eller aldrig bli skadade. Det finns de som aldrig stretchar - och som mer eller mindre ofta blir skadade. Det finns de som alltid stretchar - och som sällan eller aldrig blir skadade. De finns de som alltid stretchar - och som mer eller mindre ofta blir skadade. Råden om vad som är rätt, och hur man ska stretcha, är många och ibland motsägelsefulla.

Men naprapaten har gett mig rådet att stretcha. Musklerna heter GLUTEUS MEDIUS OCH MINIMUS samt PIRIFORMIS. Gluteus får arbeta mycket vid löpning. Piriformis kan bli förkortad om man sitter mycket. I "Stora stretchboken" av Kristian Berg, naprapat, ska jag lära mig mer om hur och varför, så att jag stretchar rätt. Boken är full av illustrationer som hjälper mig att förstå. På tisdag ska jag på återbesök hos min egen naprapat.

Som Malin skrev träffade vi Funrun i fredags. Hon berättade hur hon på kort tid har lyckats komma upp i ultradistanser. Skador? Nej, aldrig. Fart? Nja, har väl velat - men nu är det maffe som gäller. Och jag har definitivt hängt på.

7 kommentarer:

Anonym sa...

jag är Dålig på att stretcha. Om jag sprungit på löpband så gör jag det gärna, för det är lite mental avkoppling innan man måste ge sig in i omklädningsrunshetsen, men hemma - nej, det händer sällan. Fast iofs, med maffe är ju hela träningspasset en enda genomströmmare av blod, så det behövs inte på samma sätt. Om jag landat hemma efter hårda intervaller (när hände det senast?) så känns det bättre om jag stretchar, åtminstone inbillar jag mig det... Men jag skulle kanske klara mig lika bra utan? Måste testa sedan när farten släpps på igen.

Idag maffade jag 15k runt djurgården med omnejder, sjukt skönt.

Cecilia sa...

Jag anade väl det det, du bara springer och springer och springer och kommer snart att... korsa usa eller nåt sånt, som den nya, unga suneson.
mina sidor uppför sig otroligt olika! har en helt annan rörlighet i höger. jag undrar om det blev fel i monteringen, nångång i starten? som det kan bli i en ikeaförpackning.

Anonym sa...

hittade en hel sida med övningar och stretch åt dig:
http://www.exrx.net/Lists/ExList/HipsWt.html

Cecilia sa...

tack! jag kommer att bli vig som en gammal kompis från Varité Vauduvill; han kunde krångla sig igenom ett osträngat tennisrack.

Anonym sa...

varitékompisar är de bästa. Jag har en som sväljer sparkmedar.

Malin sa...

När man skulle vara lite alternativ på gymnasiet försökte vi oss också på lite varitekonster. Men aldrig dem som på något sätt involverade motion eller stretch. Sånt var big no no när man klädde sig i svart.

Anonym sa...

malin - hahahaha!
som lite äldre svartklädd finner jag dock en stor förtjusning i att "se ut som en som inte rör sig en meter i onödan" (citat från en av mina kollegor) och ändå springa 4 mil i veckan.