lördag 3 januari 2009

Årets bästa?

Förra året var mitt första hela kalenderår som löpare. Svårt att säga något kort om så många dagar i spåret, men en av de bästa löparturerna var nog de i Karlsruhe Slottspark och den utanför Basel under midsommarhelgen . Den i Basel gav en sån där känsla av att man skulle ha orkat hur mycket som helst trots att det var tidig morgon och noll frukost i magen. Jag och A tog bussen till norra Basel och steg av på den lite roliga gatan Fasanenstrasse. Löpturen började sedan först genom en djurpark (!) så där fick vi pricka av Festliga Djur på Löptur, sedan gick turen vidare längs med en flod på ena sidan och skog och fält omväxlande på andra sidan. När vi kommit allt för långt ut på landet bestämde vi oss för att vända tillbaka och sprang över till andra sidan floden. Helt plötsligt är vi inne i en by och där går också gränsen till Tyskland. Således har jag också passerat min första tullkontroll springades iförd löparkläder. Inte ett ord svenska knystade vi då det är passkontroll för alla utom tyskar/schweizare mellan Tyskland och Schweiz (första och kanske sista gången som jag gör mitt yttersta för att verka tysk). På tillbaka vägen är vi ute i terräng, närmare bestämt fält och åkerterräng (en underskattad terräng).
Sedan åter till Fasanenstrasse och vägen hemåt. På denna löptur hade jag på mig gratsitröjan som man fick på sommarens TSM-träning och den är väl typ orange. Precis samma dag som vi sprang så spelade Holland (som alltid spelar i orange) kvartsfinal i Fotbolls-em i just Basel. Så när vi kommer tillbaka har staden invaderats av ca 100.000 holländare klädda i orange, vilket gör att jag blir mycket populär när jag kommer springades i min tröja. Aldrig har så många hejjat på mig och skrikit åt mig under en löptur som denna.

1 kommentar:

Anonym sa...

åh, det var mitt första hela år som joggare också.