fredag 23 januari 2009

Vi antar utmaningen

Funrun skickade denna utmaning till oss och bloggsociala som börjat bli så antar vi den.

1. Vilken typ av löpare är du?

C: Jag har som mål att en dag kvala in i Team Ultrarapido.

M: Jag vill bli snabb alldeles för snabbt.Då jag springer några snäpp snabbare än maffe så kvalar jag in i gasellklassen.

2. Hur länge har du löpt?

C: Sedan sommaren -07 har jag faktiskt lyckats hålla igång - förutom under tre månader i början av förra året. men då var det ett ofrivilligt uppehåll på grund av en skadad fot, inte som alla tidigare uppehåll; det blev visst inget den här veckan heller...

M: I mars -07 utmanade A mig och tävlingsmänniska som jag är....

3. Hur mycket löper du per vecka?

C: När allting går som det ska - tre gånger. Det går inte alltid som det ska.

M: Just nu ingenting med arg fot men under mina glansdagar så blir det ca 4 ggr i veckan runt 12 mil/månad.

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?

C: Jag håller på att lära mig ett nytt feelgoodtempo, och jag tror att jag hamnar på någonstans strax under 7:00. Maffe styr och ställer!

M: Definitivt runt 5:25-5:30 tempo. Jag kanske kan vara världens bästa på att hålla det tempot vare sig det är en kortrunda eller långpass som gäller. Jag skulle vinna "jämnast löpning vinner"!

5. Vid vilken ålder började du springa?

C: Jag tror att det var strax efter två. Sedan har jag haft en massa pauser. Mellan 13 och 19 stod jag i princip stilla. Sommaren när jag fyllde 44 fick jag en idé om att börja löpträna. Det tog ett tag att genomföra den.

M: Åh... jag har sprungit efter så mycket men rent löparfokuserat så var det vid den ringa åldern 27.

6. Vilka andra sporter utövar du regelbundet?

C: Höstterminen 2007 lyckades jag använda mitt terminskort på Friskis&Svettis ända in i julveckan! Det var helt och hållet ledaren Stefans förtjänst, för han har så kul pass. Jag går på vanlig golvgympa på Friskis&Svettis nu också, tycker om stället. Friskis&Svettis är lite som Konsums gamla blåvita serie, inget som får en att känna sig dum.

M: Sport och sport, men jag har börjat hänga lite i gymmet för att få stark löparkropp samt frågesport.


7. Vad måste du ha med dig på ett pass?

C: Vadå måste ha med mig? Nu har jag missat något?

M: Alltid tuggummi och hemnyckel.

8. Varför springer du?

C: Från början var det för att jag så gärna ville vara en sån som kunde springa en mil utan att stanna. Nu springer jag för att jag vill kunna springa ännu längre, och för att jag blir så lugn och glad av det. Det är efter ett långpass man ska fråga mig om det mesta! Jag går glatt med på allt och har tappat all förmåga till kritiskt tänkande, jobbiga följdfrågor och sånt.

M: Från början för att anta en utmaning, sedan för att bli snabbare och nu för att orka längre. Sedan hinner man rensa tankarna rätt så bra också.

9. Har du någon gång ljugit för att få springa? Hur löd lögnen?

C: Det är väl klart att man inte ljuger!

M: Säkerligen!

10. Hur ofta köper du skor?

C: Förr köpte jag i princip aldrig något nytt. Mina första skor hade jag mellan 1987 och 2004. När jag slängde dem var det hål rakt genom sulorna. Mittval-grejen har inneburit en del bjudskor. Men jag ska bli bättre på att konsumera.


M: Sedan jag inledde min löparkarriär har jag köpt ett par skor, efter dess har jag levt på bjudskor.


11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?

C: I december köpte jag ett par broddar. Det var det senaste. Nej, i förra veckan köpte jag ett par löparhandskar, det höll jag på att glömma. Ni ser, jag tar mig :)

M: Även här har det levts gott på bjudsaker men senaste grejerna var en löparmössa och vätskebälte.


12. Var/hur handlar du utrustningen?

C: Affär vs nätet: 70-30.

M: Utomlands.


13. När föredrar du att springa?

C: Mitt på dagen, en vanlig arbetsdag när jag har tagit kompledigt, bytt om på jobbet, ställt mina vanliga kläder hos chefen som kör hem dem till mig framåt kvällen... man säger hejdå när man visslar förbi alla kontorsrum och ger sig ut med en känsla av att vara en fri människa.

M: På sommaren runt lunch, gärna med kallbad och bastubad och efteråt.


14. Hur ofta tävlar du?

C: Jag sprang tre millopp förra året. men jag vet inte om jag tävlade, jo, mot mig själv. Milen skulle ju göras på under timmen, och det gick bra på lopp två och tre.

M:4 gånger förra året. Snabbast tjej på mitt jobb i blodomloppet, med löparknä på midnattsloppet, personbästa på tjejmilen och premiär med 1:56 på Stockholm halvmarathon. I år hoppas jag på någon mer tävling.


15. Vilka distanser?

C: Den längsta distans jag har anmält mig till är halvmaran. Båda gångerna har jag haltat/gått i mål... tredje gången gillt på Göteborgsvarvet i maj!

M: Halvmara är 2009 års distans, kanske 5 km för ett härligt PB samt något millopp bara för att.


16. Vilken är favoritdistansen?

C: I mina önskningar är det ett soligt ultralopp en varm höstdag. Jag bara småjazzar mig fram och är hur pigg som helst.

M: 10 km hittills men det ska bli halvmaran.

17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?

C: Jag fick ett av jogg-Krister inför tjejmilen 2008: "Så här trött kan man vara en halvtimme till, det dör man inte av.". Eftersom jag inte har en vilja av stål när det gäller idrott behöver jag lite hjälp.

M: Bara lite till!


18. Vilken typ av vätska dricker du?

C: Vatten, men jag måste fylla på med annat också om jag är ute mer än dryga timmen. Jag har nog världens minsta depåer.

M: Vatten. Allt annat klibbar och har sig.

19. Springer du helst i grupp eller ensam?

C: I huvudsak ensam - ibland kul med sällskap. Ska jag bli så där lugn och snäll behöver tankarna få fladdra fritt, och då är det soloturer som gäller.

M: På kvalitetspass vill jag vara i grupp, när jag ska lära mig att springa längre så med A. Men för det mesta själv, jag håller min egen takt bäst själv.


20. Hur återställer du dig efter ett långpass?

C: Jag är inte vegetarian, men har alltid haft svårt för blodpudding - det är lite för animaliskt för mig. Precis som det är med hela djur på tallriken. Men när jag har varit ute på ett långpass är blodpudding vad jag vill ha. Kroppen skriker efter det! Kan någon förklara?

M: Vatten, kanske nån salt karamell och sedan protein i någon form.

21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?

C: Intervaller på löpband. Jag tror att det är som att spela tv-spel- Lite som en lek.

M: 400-meters intervall på Sundbybergs IP.

22. Vart blir du oftast skadad?

C: Vart? Jag får väl svara i eller strax utanför Nyköping. På sommaren kan det ske i Skåne.

M: I grannkommunerna, kommungränerna går tätt här.

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?

C: Ja, det var ju det där soliga ultraloppet. NY marathon är säkert en upplevelse, det också. Jag var publik 2007. Hur kul som helst.

M: Något lerprickigt terränglopp.

24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?

C: Oj, nu kommer de svåra frågorna... hm. måste man svara på allt?

M: Haruki Marukami. Men det kanske blir svårt med kommunikation, jag kan ju inte japanska.

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?

C: Springer inte de väldigt fort?

M: ?

26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?

C: Diane Keaton, för alla som har sett henne i "Galen i kärlek" säger att det är så jag kommer att se ut. För att lösa det där med åldern får hon väl spela mig i en framtidsfilm.

M: Ja det får bli Winona Ryder, det sägs att hon ibland är lik mig.

27. Vilka tre löp/träningsbloggare utmanar ni?

Andrea, The long distance runner och den som känner sig manad på Sporthora

5 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Oj.. många frågor, men jag ska göra mitt bästa! :)

Anonym sa...

Ja, cecilia, du ÄR Diane Keatons hemliga syrra.

Och winona som är så snygg. Bra val malin!

Anonym sa...

Jag kände mig manad!

Cecilia sa...

andréa: kul att ta del av!
funrun: visst är jag, iaf i framtiden! jag vet hur jag kommer att se ut kring 2012... hon kan spela mif i framtidsdokumentären "c moore - pensionären i team ultrarapido".
johanna: jag vill också springa med murakami. så klart!

Malin sa...

Andrea: Härligt att du antar utmaningen

Funrun: Jo det gäller ju att välja nåt snyggt ;)

Johanna L: Trevligt att någon av er antog den väldigt allmänt utkastade utmaningen