fredag 9 januari 2009

Sugen på lite E 626?




Har ni läst boken Den hemlige kocken?Om inte, och känner att ni vill bli lite petigare med vad ni äter så läs den genast. Efter att ha slagit igen pärmarna så vill jag inte annat än att skörda min egen havre till gröten, göra min egen sojayoughurt och mala mitt eget mjöl till brödet. Min frukt- och gröntkonsumtion har också gått upp med ett par hundra procent. Ok, nu är det ju inte så att det går att undvika alla tillsatser i maten men det lär ju å andra sidan inte heller bli några problem att skära ner på den typen av maten efter denna bok, man blir helt enkelt inte sugen på det. I sluten av boken finns också en 1) Inköpsguide 2) Säsongsguide 3) Sverigeguide och en 4) E-guide, det sista en förteckning över de 316 livsmedels-tillsatser som är tillåtna i Sverige och resten av EU. Men den här i handen är det inte svårt att slå ett slag för att äta mer säsongsbetonad mat. Så gå genast till närmaste Bondens marknad och gör bönderna och din kropp lite gladare.

6 kommentarer:

Anonym sa...

jag har läst den, och jag hamnade i värsta matkrisen under och efteråt.
Man vill bara äta ren mat, jämt.

Henrik sa...

Vi köpte den boken till oss själva och till massa folk i julklapp. Båda böckerna.

Malin sa...

Funrun: Jo jag har nog fått lite av en matkris också. Min spontana tanke var: Hello raw food!

Henrik: Det är verkligen en bra present. Både ur hälso- och miljösynpunkt

Anonym sa...

haha, vet du... det var min tanke också! Raw food for the win.... =) Jag ska precis gå och hämta "peace love and food" av renee voltaire på min post! =)

Malin sa...

Ja men då är raw food den rätta tnaken. Jag väntar redan nu på en kort recension av din nya bok.

När tror du man kan börja köpa tröjor med "raw food byggde denna kropp" :) ?

Cecilia sa...

Malin: Vi tillverkar en :) tröja, alltså! Jag tycker att det här är KUL! att en bok som denna har blivit en hit! Det är inte SÅ länge sedan man var jäkligt underlig när man handlade biodynamiska grönsaker och säd på Hälsokost. Och det sved i plånboken!