söndag 16 november 2008

16,8 km - mitt längsta igen

Jag hade en föreställning om att jag skulle ge mig iväg på dagens långpass någon gång vid åtta på morgonen. Jag skulle flyga fram.

Strax efter tio kom jag iväg. Det blåste rak motvind mina tre första km längs med vattnet. Ingen skulle beskriva min löpning som något flygande. Fötterna bankade i asfalten. Jag övervägde att springa en kortare runda, men bestämde mig för att skjuta på beslutet tills jag hade gått min fjärde km, den som är en svag uppförs-km genom skog.

Att skjuta på beslutet var ett bra beslut, för när jag började springa på nytt var kroppen med. Redan vid sjätte km var det riktigt härligt. Ingen motvind, skog som doftade och det sista av Godmorgon världen i öronen. Bytte till P2 och fortsatte springa medan Klingan bjöd på musik. Intervju med Nina Simone som fick frågan vad frihet var, och som svarade att för henne var det att inte behöva vara rädd.

Sedan blev det löpning längs med åker och i öppet landskap, lera och vatten runt fötterna. Hela tiden kolla var man kan sätta ner foten nästa gång. Och sätter man den fel gör det inte så mycket. När man är blöt så är man. Tappar man inte tiden när man springer på det viset? Ser man klok ut från landsvägen? Jag känner mig i alla fall klok i det tillståndet, det är så icke-ängsligt på något sätt.

12 km och jag var framme vid Nöthagsvägen där Magnus och Sigrid bor, i samma hus, men i varsin lägenhet. Sigrid som sprang sitt första marathon i New York förra året, 55 år, och gick i mål på 4:16. Ett halvår senare sprang hon Paris Marathon på 4:12. Jag tycker hon är enorm. Ingen hemma, men jag pausade på trappan, drack och åt, och sedan gick det faktiskt riktigt lätt att springa de sista 4-5 km:arna hem. Vänster ben är ju alltid den kroppsdel som protesterar - i dag också - men de sista km:arna var inget problem.

Så här tänker jag fortsätta året ut, om det går bra. Långpass utan tidspress, och så intervaller på löpband. Core för att öka bålstabiliteten. Därefter träning som är ännu mer halvmara-anpassad.

Tips på hur man fixar ett ben/en höft som inte har samma smidighet som ben/höft ska ha? Stretcha mer? Yoga? Styrketräna? Färdigbehandlad hos både kiropraktor och läkare.

Inga kommentarer: