måndag 3 november 2008

Finsk löpning

Jag har fått någon slags fascination för Finland. Kanske är det för att de har ett sådant roligt språk, ex. så heter papperskasse, papperikassi eller så är det mitt finska fadersarv som börjar göra sig hört. Vi skojade lite efter helgens tur till landet i öst om att man nästan får ta och åka till Finland och springa ett lopp. För att göra det så måste man ju kunna slänga sig med lite finsk löparvokabulär, så här kommer grundkursen:
juoksu=löpning
nopea=snabb
aikaväli=intervall
kilometri=ja nu kan du kanske gissa
kilpailla= tävla
Om man nu skulle fastna något enormt för Finland och flytta dit så hoppas jag att jogg.se får en finsk systersajt; hölkätä.fi (den är inte registreras så först till kvarn...)

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Med tanke på mittvaltjejernas första träningssäsong saknar jag ord som halta, höftont, bäckeninflammation, isfläck och operationsavdelning :)

Löpning & Livet sa...

Haha, ja de har onekligen ett roligt språk :) Fast norska är nästan ännu roligare.. :)

Malin sa...

Cecilia: jag får genast uppdatera mitt finska ordförråd.

Andrea: Om jag står för det finska lexikonet kanske du kan ansvara för det norska?