onsdag 26 november 2008

Vem är jag?

Intervallträningen hamnade en dag bak - det vill säga i dag istället för i går. Efter två km uppjogg sprang jag fem tusingar på raken; 5:19, 5:15, 5:09, 4:57 (jabba, en som börjar på en fyra!!!) och slutligen, 5:03. När jag sprang den sista var jag trött, svetten rann i ansiktet som milt uttryckt hade fått färg.

Det är tidigt på morgonen, inte så många som har kommit än. Löpbanden står längst in, jag ser alla maskiner medan jag springer. Några kvinnor i åldern 60+ har tränat medan jag har sprungit mina intervaller. Nu kommer en av dem gående mot mig. Jag hinner tänka, det är någon som känner igen mig, fast jag känner inte igen henne. Men så är det inte. Hon börjar prata med mig. "Får jag fråga - springer du bara när du är här?" Jag berättar vad jag gör, att jag tränar på att springa lite snabbare än jag gör om jag springer hela sträckan i ett svep. Då säger hon: "Vad duktig du är!" Och jag ser att hon verkligen menar vad hon säger, och svarar att det var roligt att höra. Sedan fortsätter hon att berätta att hon har haft mycket värk i sin kropp, knappt kunnat använda den, men med hjälp av goda råd från sin sjukgymnast om hur hon ska styrketräna har hon sakta men säkert blivit starkare. Nu tränar hon tre gånger i veckan och känner att det gör skillnad. Men springa klarar hon inte. Jag berättar för henne att jag tyckte att det var urjobbigt i början. Att det har tagit sin tid, men att jag också har lagt det där första stadiet bakom mig, märker en skillnad i min träning.

Ja, sen sa hon hej då, och jag började springa mina två avslutande km:ar i lugnt tempo. Ett sådant tempo som från början var omöjligt att hålla längre än lite mer än en km. Jag mätte precis min första runda som jag brukade springa. 1,20 km och jag höll på att dö. Precis som av en höjdhoppsribba som lades upp för högt. Eller av att klättra upp till femman och titta ner i simbassängen. Hoppa var det inte tal om.

Jag - duktig på något som har med sport, idrott, kroppsrörelse att göra??? Någon tyckte det. En helt ny infallsvinkel för mig själv, på mig själv.

Inga kommentarer: