tisdag 9 september 2008

Stegräknartävling

På jobbet har vi nu under en månad en stegräknartävling. Gissningsvis är det ett incitament för att få dem som rör lite på sig att röra sig mer. Första pris är en massage eller presentkort i en sportbutik, och för den avdelning som lyckats bäst en "må bra aktivitet". Då jag jobbar som tjänsteman med verksamhetsutveckling (inom vård och omsorg) på en kommunal förvaltning så är jag per definition en riktig kontorsråtta. Så där blir det inte alltid så många steg på arbetstid. Big problem om man nu vill knipa en vinst. Men då jag springer och motionerar hej vilt på fritiden så borde detta ändå kompenseras. Sen finns det förstås två grupper som förmodligen rör mycket på sig, och om de sedan också motionerar så är det nog kört för oss kontorsråttor. Dessa är:

1. Vårdbiträden, undersköterskor och sjuksköterskor som inte gör annat än hastar runt mellan de äldre på boenden och i hemtjänst.

2. Alla kommunalanställda hundägare

Så om man nu ska lägga samma alla faktorer så gissar jag att det blir ett vårdbiträde med hund som löptränar på fritiden som kommer att ta hem vinsten.

Jaja, jag får i alla fall veta hur många steg jag tar per dag. Igår var det 19 400 (ovanligt många ärenden utanför kontoret) och i skrivandets stund har jag idag kommit upp i 13 352. Så länge jag kommer över de rekommenderade 12 000 steg per dag så är jag nöjd. Hur många tar ni på en dag?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen aning, men försöker hålla igång. Har tänkt att skaffa mig en stegräknare för skojs skull, på jobbet är det två som tävlar just nu om vem som går mest om dagarna:)

Malin sa...

emmelisan: ja det blir lätt att vi sitter och jämför antalet steg vid lunch och fika. Är man dessutom en tävlingsmänniska så är det extra roligt.

Cecilia sa...

Steg per dag? Antagligen alldeles för få de dagar jag inte är ute och springer. Visserligen sitter i rummet längst bort frånskrivare, men några 12 000 kommer jag nog inte upp i...
Men om du satsar på en karriär som vårdbiträde inom hemtjänsten samt skaffar en dalmatiner (gjorda för att springa oavbrutet)så vinner du :)

Anonym sa...

här går vi mellan 20 000 och 30 000 steg per dag. :)

Malin sa...

salli: var kommer alla dessa steg ifrån? vad är hemligheten?

Anonym sa...

hemligheten heter "stalljobb" :)

Malin sa...

Aha... jag har inte ens tänk på stalljobbartyperna som konkurenter i denna tävling, aj aj....